15. oktober 2020  |   Branchenyt  |   Marked

Marked med mundbind

April og maj dykkede. Juni og juli strålede. Samlet ligger omsætningen inden for hvidevarer mm. nu over rekordåret 2019.

Marked
15. oktober 2020  |   af Henrik Egede

2020 har givet os den største udfordring siden anden verdenskrig.

I de første stille uger af covid-19-krisen forventede alle en meget negativ udvikling. Fabrikker lukkede, forsyningslinjer tørrede ud. Fysiske butikker og storcentre lukkede. Millioner af mennesker verden over blev sendt hjem.

Netop ”hjem” har vist sig at være nøglen til en paradoksal genfødsel af markedet for hvidevarer og små elektriske husholdningsapparater. Vi arbejder hjemme. Spiser hjemme. Underholder os hjemme. Forbrugerne har efter den første panikfase reageret ved at investere i hjemmet. Nye køleskabe, vaskemaskiner, kaffemaskiner, ovne, støvsugere, vinkøleskabe…

April og maj dykkede. Juni og juli strålede. Samlet ligger omsætningen inden for hvidevarer mm. nu over rekordåret 2019. Der tales om ”hævnkøb”. Forbrugerne, som ikke har brugt penge på rejser og restaurantbesøg, har ”hævnet sig” ved at købe lækre hvidevarer til hjemmet. Markedet med mundbind har fungeret over al forventning…

Covid-19-krisen er ikke ovre – og vi kan i næste kvartal stå med nye udfordringer. Enlig svale gør ingen sommer.

Lad os alligevel glæde os lige nu. Messerne Formland og IFA blev gennemført i nye, minimalistiske formater. Der ER liv i branchen – og produktnyheder til alle vore hjem. Hvor vi – midlertidigt – opholder os mere end nogensinde.

covid-19 | formland | ifa messe | rekordår
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
2022 – bedre end 2020!
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.

Black Friday blev ikke så sort endda
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.

Forbrugerne: holdbarhed vigtigst
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.

“Smart” er folkeeje
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.

Nilfisk fastholder vækst
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.

IFA igen
Ready, steady, show! Efter to års pause er IFA tilbage igen.

BSH melder vækst over hele linjen
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.

Markedet har lagt sig – og dog…
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.

Witt runder en milliard i omsætning
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!

At flashe rengøringen
Rent skal der være. Men også rengøring har sine trends og sine modeluner.

Dome & Domæne
Innovation? Det er der da ikke meget af inden for hvidevarebranchen ...?