To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.
To tredjedele af alle køb foregår i en fysisk butik, som altså stadig er det foretrukne sted at købe hvidevarer.
Internetkøb har været i stabil fremgang siden 2017, dog kun fra 22 % til nu 25 % af alle køb.
En lille krølle er, at 6 % angiver, de har købt et brugt produkt (af en privatperson, i en butik eller på nettet). Blandt de unge forbrugere (25-35) år er det hele 13 %, som har købt brugt.
Forbrugerne ønsker i stigende grad tryghed ved købet. 42 % angiver at have købt et varemærke, de tidligere har købt, hvilket er væsentligt flere end de 33 %, der svarede det samme i 2019.
Loyaliteten over for salgsstederne er også vokset under pandemien. 45 % angiver at have købt deres hvidevarer et sted, hvor de tidligere har købt – mod bare 38 % i 2019.
forbrugeradfærdLæs også....
2022 blev trods krig og krise næstbedste år nogen sinde for salg af hvidevarer.
Man møder meget sortsyn for tiden, men Black Friday er stadig et vigtigt lyspunkt for salget af hvidevarer og elektronik i Danmark.
Produktet skal holde længe - og så må det godt spare energi. Forbrugerne prioriterer dette - og vil have en at tale personligt med ved køb.
De fleste kender i dag til smart-funktionalitet - og de færreste er villige til at betale ekstra for det.
I andet kvartal af 2022 øgede Nilfisk omsætningen, og sidst i kvartalet var ordreindgangen den højeste nogensinde.
Hvidvare-nyt var med, da den tyske gigant BSH i foråret inviterede verdenspressen til virtuelt pressemøde. Det kom i høj grad til at handle om vækst og bæredygtighed.
Afsætningen af hvidevarer og små elektriske husholdningsapparter har i første kvartal af 2022 igen lagt sig på et mere normalt niveau i forhold til rekordåret 2021.
Succeshistorien fra Herning fortsætter med nyt rekordregnskab og massive investeringer i flere medarbejdere, nyt værksted, testcenter – og en kuppelformet gourmet-restaurant!