21. juni 2021  |   Branchenyt  |   Retail

Erstatningskøb

Vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjder, og meget af det ny forbrug er “erstatningskøb”. Forbrugerne har ikke haft mulighed for at købe rejser eller gå på museer.

Retail
21. juni 2021  |   af Henrik Egede

Danske forbrugere har fået udbetalt ialt 84 mia. kr. i indefrosne feriemidler over det seneste år.

Pandemien har i samme periode gjort vores forbrugsmuligheder (og ferie-muligheder) stærkt begrænsede. 

Ikke mærkeligt derfor, at vareforbruget i Danmark har nået rekordhøjde sammenlignet med tiden for covid-19. Danmark har på grund af feriepengene outperformet de øvrige nordiske lande.

Det var budskabet fra Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea, da APPLiA i forrige uge var samlet til generalforsamling og branchedag på Teams.

Helge J. Pedersen kalder meget af det ny forbrug “erstatsningskøb”. Forbrugerne har ikke haft mulighed for at købe rejser eller gå på museer. Derfor er hjemmet blevet opgraderet med fladskærme, kaffemaskiner og hvidevarer.

Forbruget er under pandemien rykket fra service- og tjenesteydelser (fx. kultur og rejser) til varer.

APPLiA ser tendensen fortsætte. I marts 2021 var der markant vækst i forhold til marts 2020: 40% vækst (målt i værdi) på hvidevarer, 39 % på små elektriske husholdningsapparater.  

Nordeas cheføkonom forventer, at der i forbindelse med genåbningen vil ske en gradvis normalisering af vareforbruget.

feriepenge | nordea
Del på

Tilmeld dig automatisk advisering om nyheder fra Hvidvare-Nyt - klik her
Læs også....
Vild åbning af Danmarks største elektronikvarehus
"Jeg er målløs! Trods over 30 år i elektronik- og hvidevarebranchen har jeg aldrig oplevet noget, der tilnærmelsesvis matcher vores rekordåbning af POWER i Ishøj."

Whiteaway med ny CEO
Thomas Zeihlund, tidligere Too Good To Go, er ny CEO i Whiteaway Group. Han skal tage koncernens vækst "til næste niveau".

Trodser krisen: Elektronikkæder åbner nye butikker
Trods inflation, energikrise og rekordlav forbrugertillid er både Elgiganten og Power klar til at åbne nye butikker.

Detailhandlen 2022:
Hvor står vi, og hvad er i vente? Et højdepunkt på APPLiA’s branchedag 28. april var debatten med Elgigantens direktør Peter Stedal og Whiteaways chef for e-commerce Jacob Balshøj. De to gjorde status over aktuelle udfordringer og løftede blikket mod fremtidens marked. Her er de vigtigste pointer.

Hvidevare-gazelle i Kalundborg
Tour de France-feltet svinger forbi en af landets bedst etablerede hvidevarebutikker. Den lokale Punkt 1 i Kalundborg er flere gange blevet Gazelle-virksomhed i dagbladet Børsen.

Whiteaway køber Frigor  
Viborg-virksomheden Vibocold A/S har solgt varemærket Frigor til Whiteaway Group, der fremover vil have Frigor-produkter som private label.

Euronics: nordens største indkøber
Euronics, Nordens største indkøber af hvidevarer, kom ud af 2021 med et resultat på primær drift på 9,17 mio. kr.

Punkt 1 leverer varerne i Kalundborg
Når der står lystbåde parkeret i vejsiden, nærmer man sig havet.

El-Salg med det hele
El-Salg-kæden har lanceret et nyt finansieringskoncept for hvidevarer, der læner sig op ad de populære abonnementstjenester.

POWER med repower
Brugt elektronik kan blive til ny indtjening.

Elgiganten beholder førertrøjen
Elgiganten har i første halvår af 21/22 tangeret sin omsætningsrekord fra året før – og dermed cementeret sin position som markedsleder inden for handel med hvidevarer og elektronik.